Αρχική ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ Σουμάχερ: Όταν ένα σπρέι πιπεριού άνοιξε τον δρόμο προς την καταξίωση!

Σουμάχερ: Όταν ένα σπρέι πιπεριού άνοιξε τον δρόμο προς την καταξίωση!

από Γιάννης Γιανναράκης

Το ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα-ύμνος στον βίο και την πολιτεία του Μίκαελ Σουμάχερ φιγουράρει ήδη στις τάσεις του Netflix και εμείς γυρνάμε τον χρόνο πίσω, στην εποχή που μια προσπάθεια αυτοάμυνας εξελίχθηκε σε οδηγική καταδίκη για τον κατά τα άλλα άσημο Μπερτράντ Γκασό, ο οποίος έμεινε στην ιστορία ως ο άνθρωπος που προσέφερε στον “Σούμι” το βάπτισμα του πυρός, μέσα από το κελί της φυλακής!

Στις ΗΠΑ του 1830, η εσωτερική αναζήτηση μπορούσε εύκολα να παραληφθεί ανάμεσα στην σκληρή καθημερινότητα και την απαιτητική διαδικασία της… επιβίωσης. Εν μέσω διόλου ακραιφνών εποχών ωστόσο, ο φιλόσοφος Ράλφ Έμερσον, παρακινούμενος από τα έργα Γερμανών και Βρετανών συγγραφέων, εισαγάγει μια νέα κινηματική κουλτούρα στην Βοστώνη της εποχής, τον λεγόμενο “υπερβατικισμό”.

Στόχος αυτού; Η ευημερία του ανθρώπινου είδους από και της πανίδας, μέσα από τέσσερις βασικούς άξονες:

  • Αυτοπεποίθηση
  • Ατομική συνείδηση
  • Διαίσθηση για λόγους
  • Ενότητα όλων των πραγμάτων στη φύση

Too good to be true θα αποκριθείτε; Ίσως.

Παντελώς άσχετο με ένα κείμενο για τον Μίκαελ Σουμάχερ; Αναμφισβήτητα.

Πως λοιπόν μπορεί ένας επίδοξος επαναστάτης να συνδεθεί με έναν οδηγό αγώνων; Μέσω μιας κοινής γραμμής, που ορίζει τις τύχες αμφότερων. Το πεπρωμένο τους.

Οι προσπάθειες που κάνουμε για να ξεφύγουμε από το πεπρωμένο μας, έχουν σαν μοναδικό αποτέλεσμα να μας οδηγήσουν σ’ αυτό.

Αυτά τα λόγια του Έμερσον έμελλε να λάβουν χαρακτήρα… προοικονομίας για τον Μίκαελ Σουμάχερ. Ή μάλλον, για τον πιλότο που άθελα του, προσέφερε στον κατά πολλούς GOAT του σπορ, μια ευκαιρία να του αρπάξει το τιμόνι μέσα από τα χέρια.

To 1989, ένας Βέλγος με γαλλικό διαβατήριο προσελκύει τα φώτα της F1, η οποία ήτο εθισμένη στο δίπολο Σένα-Προστ. Με εξαιρετική παρουσία σε Formula 3 και Formula 3000, ο Μπερτράντ Γκασό ήταν μια ενδιαφέρουσα περίπτωση της γαλλικής σχολής, η οποία έψαχνε δειλά δειλά τον διάδοχο του πρωταθλητή εκείνη την χρονιά με την McLaren.

Η προοπτική του 27χρονου τότε Γκασό προσέλκυσε το ενδιαφερόν της νεοσύστατης τότε Onyx, η οποία του προσέφερε την ευκαιρία να οδηγήσει για πρώτη φορά στο ανώτατο επίπεδο. Το μονοθέσιο βέβαια, κάθε άλλο παρά πρόσφορο δεν ήταν για ανταγωνισμό, καθώς δεν μπορούσε καν να ανταγωνιστεί για μια θέση στην κούρσα μέσω του pre-qualify (ναι, άλλες εποχές)!

Ίμολα: Η παράσταση του ψυχρού, μα ημίθεου Σουμάχερ

Μετά από έξι σερί απουσίες από το grid και δύο φορές εκτός δεκάδας σε Γαλλία και Μ. Βρετανία, ο Γκασό δεν καταφέρε να τερματίσει σε κανέναν εκ των επόμενων πέντε αγώνων! Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε όταν ο ίδιος εξέφρασε δημόσια την δυσαρέσκεια του για την έλλειψη δοκιμών του μονοθεσίου, κάτι που εν τέλει τον οδήγησε και στην έξοδο. Ο Βέλγος ολοκλήρωσε την σεζόν τρέχοντας στα δύο τελευταία γκραν πρι με την εξίσου παρακμαίουσα Rial.

Το 1990 ωστόσο, το τοπίο φαινόταν λιγότερο ομιχλώδες. Ο νέος σταθμός της καριέρας του, μια μικρή ιταλική ομάδα ονόματι Coloni, είχε αποφασίσει να κάνει το παραπάνω βήμα, κλείνοντας αποκλείστικη συμφωνία με την Subaru για την παροχή των κινητήρων. Η συνεργασία αυτή όμως, δεν έφερε την απογείωση, αλλά την οριστική καθίζηση. Η έλλειψη τεχνογνωσίας οδήγησε στην δημιουργία ενός μη λειτουργικού και υπέρβαρου κινητήρα και ώθησε την Subaru μακρία από το σπορ μεσούσης την σεζόν. Μιας σεζόν στην οποία ο Γκασό όχι μόνο δεν κατάφερε, λόγω μονοθεσίου, να τερματίσει έστω σε έναν αγώνα, αλλά έμεινε εκτός grid στους πρώτους δέκα της σεζόν!

Η ευκαιρία χάθηκε πριν καν την υπογραφή…

Η αγωνιστική κατρακύλα δεν έμελλε να επηρεάσει καταλητικά το οδηγικό στάτους του Γκασό, ο οποίος έγινε το κεντρικό πρόσωπο τόσο της νεοσύστατης Jordan, όσο και της εταιρείας αναψυκτικών 7up που την χρηματοδοτούσε. Ωστόσο, η ημέρα των τελικών συζητήσεων των δύο πλευρών στο Λονδίνο έμελλε να στοιχειώσει τον Βέλγο. Στον δρόμο προς τα γραφεία, ο αργοπορημένος Γκασό πάτησε παραπάνω γκάζι απ’ ότι επιτρέποταν και εν τέλει ενεπλάκη σε τροχαίο με ένα ταξί, ο οδηγός του οποίου βγήκε από το όχημα με άγριες διαθέσεις.

Ο Γκασό, ο οποίος οδηγούσε γαλλικό όχημα, συγκεκριμένα της κοπέλας του, χρησιμοποίησε τότε σπρέι πιπεριού, το οποίο στην χώρα του θεωρείτο από τότε το νο1 βοήθημα αυτοάμυνας. Για κακή του τύχη, δεν βρισκόταν στα πάτρια για εκείνον εδάφη, αλλά στην Αγγλία. Εκεί, σύμφωνα με τον ποινικό κώδικα, χρησιμοποίησε όπλο κατά του συνανθρώπου του!

Παρά την έκταση που πήρε η υπόθεση, η καθυστέρηση της εκδίκασης της επέτρεψε στον Γκασό να λάβει κανονικά μέρος στην έναρξη της σεζόν. Μάλιστα, εντυπωσίασε με τις επιδόσεις του, τερματίζοντας τρεις φορές στην βαθμολογούμενη εξάδα μέσα στους εννέα πρώτους αγώνες! Κάθε τι όμως που αρχίζει όμορφα, τελειώνει με πόνο. Συγκεκριμένα, με πόνο εντός του κελιού. Τον Δεκέμβριο του 1990, μεσούσης της χρονιάς, ο Γκασό καταδικάζεται σε 18 μήνες φυλάκιση για οπλοκατοχή, σοκάροντας την αθλητική κοινή γνώμη, που περιμένε κάποια επιβολή προστίμου ή ακόμα και αναστολή της ποινής.

Όλα αυτά, λίγες μόνο μέρες πριν το Γκραν Πρι της πατρίδας του, στο όποιο ο Βέλγος περιμένε να “πετάξει”, θεωρόντας πως το μονοθέσιο της Jordan μπορούσε να λάμψει στην ιστορική πίστα. Εν τέλει, έλαμψε, όπως κι εκείνος δία της απουσίας του. Ή μήπως, όχι και τόσο;

Η πρόωρη συνάντηση και η αλλαγή του χρίσματος

Ο Έντι Τζόρνταν έπρεπε να βρει ποιος θα πλαισιώσει τον πολύπειρο Αντρέα Ντε Τσέζαρις στο έταιρο μονοθέσιο, καθώς ο Γκασό παρέμενε μέχρι και την στιγμή της φυλάκισης πίσω από τον ομόσταυλο του. Παρά τις παρελάσεις έμπειρων οδηγών και την παραφιλολογία των ημερών, ο εκλεκτός της ομάδας ήταν ένας άγουρος Γερμανός που άνηκε στην οικογένεια της Mercedes, η οποία μάλιστα προσέφερε 150.000 δολάρια για την συμμετοχή του. Ο Μίκαελ Σουμάχερ ήταν εκείνος που πήρε το χρίσμα, αντικαθιστώντας έναν… συνάδελφο τον οποίο είχε μάλιστα αντιμετωπίσει μερικούς μήνες πριν!

Στον 24ωρο αγώνα του Λε Μαν, ο Σουμάχερ μετείχε με την ομάδα της Mercedes, ενώ ο Γκασό ήταν βασικό στέλεχος του πληρώματος της MazdaSpeed. Παρά την αρχική του πρωτοπορία, ο μετέπειτα επτάκις πρωταθλητής υποχώρησε στην πέμπτη θέση λόγω μηχανικής βλάβης. Στην αντίπερα όχθη, ο Γκασό πρωταγωνίστησε στην παρθενική νίκη της ομάδας του, στην κατά πολλούς αρχή της ακμάζουσας περιόδου της καριέρας του, που διεκόπη βάναυσα από τον νόμο.

Μπορεί η εκδίκηση να ναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο, όμως είναι σίγουρο πως το γερμανικό γεύμα του Σουμάχερ πρέπει να ήταν απολαυστικό. Ο άπειρος κατά τα άλλα πιλότος εντυπωσίασε τους μηχανικούς της ομάδας με την πρώτη ευκαιρία, καθώς μετά από έξι γύρους δοκιμών τον παρακαλούσαν να… φρενάρει περισσότερο!

Ένας γύρος… Σουμάχερ στο Σπα = Tριετές συμβόλαιο!

Ο ίδιος δε, τους παρουσίασε με κάθε λεπτομέρεια τα μειονέκτηματα του μονοθεσίου ύστερα από μόλις τρεις γύρους, προτείνοντας δικές του αλλάγες στο set-up για τις κατατακτήριες του Βελγίου. Αποτέλεσμα; Έβδομος καλύτερος χρόνος, 0.770″ ταχύτερος από τον Ντε Τσέζαρις!

Μπορεί ο πρώτος αγώνας του στην F1 να τελείωσε άδοξα μόλις στον πρώτο γύρο λόγω μηχανικού προβλήματος, όμως ο Σουμάχερ είχε προλάβει ήδη να δημιουργήσει θόρυβο ικανό για να γίνει… μήλο της έριδος!

Μια μόνο αλλαγή λέξης στο προσωρινό συμβόλαιο υπέγραψε με την Jordan, του επέτρεπε μετά το πέρας του Βελγικού Γκραν Πρι να διαπραγματευτεί με όποια ομάδα ήθελε. Προφανώς, εκείνη που του έδωσε το βάπτισμα του πυρός επιθυμούσε διακαώς να τον μονιμοποιήσει. Όμως, η προοπτική της Benetton παραήταν ελκυστική για να μην δελεασεί τον Σουμάχερ, ο οποίος υπέγραψε τριετές συμβόλαιο, κατέκτησε δύο σερί πρωταθλήματα και ανάγκασε τον Έντι Τζόρνταν να παραδεχθεί εξ αρχής πως έκανε ένα από τα μεγαλύτερα λάθη της ζωής του.

Το αποτύπωμα δεν σβήστηκε ποτέ…

Τι συνεβη όμως στον έταιρο, ίσως και μεγαλύτερο πρωταγωνιστή της ιστορίας μας; Ο Γκασό μπορεί να αποφυλακίστηκε έπειτα από τρεις μήνες πρόλαβε να δει, ή μάλλον να μάθει από έναν φύλακα πως “ένας πιτσιρικάς” του κλέβει την θέση! Ύστερα από μόλις τέσσερα χαμένα γκραν πρι, ο Βέλγος επέστρεψε στα πάντοκ, όμως η Jordan του “έκλεισε” την πόρτα, διατηρώντας τον αντικαταστάτη του Σουμάχερ, Αλεσάντρο Ζανάρντι.

Βρήκε καταφύγιο στην Larrousse, με τους ιθύνοντες της ομάδας να πείθονται από την παρουσία του στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς και του ανανεώνουν το συμβόλαιο για την επόμενη σεζόν. Μια απόφαση που αμφότερες οι πλευρές θα μετάνιωναν οικτρά. Το μονοθέσιο του 1992, παρά την παροχή κινητήρων από την Lamborghini, παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας. Σαν να μην έφτανε αυτό, το κλίμα μετά των δύο πιλότων, Γκασό και Καταγιάμα ήταν στην καλύτερη… ψυχρό. Αποτέλεσμα; Μόλις έξι καρό σημαίες για τους δύο ΣΥΝΟΛΙΚΑ σε 31 γκραν πρι. Σε δύο εκ των οποίων μάλιστα, εγκατέλειψαν αφού πρώτα συγκρούστηκαν μεταξύ τους!

Η απουσία του από το grid το 1993 ήταν δικαιολογημένη. Εξίσου όσο αδικαιολογήτη ήταν και η επιστροφή του το 1994 με νεοσύστατη ομάδα η οποία άνηκε στον ΙΔΙΟ. Ναι οκ, δεν αποφάσιζε και για τα προϊόντα των πωλητών στα γραφεία, αλλά η περίπτωση ενός οδηγού-μετόχου δεν ήταν συνηθισμένη, ακόμα και στην εποχή ελαφρύτερου επαγγελματισμού. Η Pacific βέβαια, πτώχευσε μέσα σε μια διετία, οπότε οποιαδήποτε περαιτέρω ανάλυση μοιάζει ανούσια. Από την άλλη, η μεγάλυτερη επενδυτική επιθυμία του Γκασό, κρύβει μέσα μια άκρως ειρωνική συγκυρία.

Η οικονομική ενίσχυση, 23 χρόνια μετά την… προδοσία!

Το 1997, επένδυσε στην εταιρεία ενεργειακών ποτών “Hype”, που είχαν δημιουργηθεί από τον “πατέρα” των Hard Rock Cafe, Μπράιαν Κοξ. Η επιτυχία της εταιρείας έφερε και το άνοιγμα της σε νέες αγορές, με τα motosports να έχουν την τιμητική τους. Το αποκορύφωμα αυτής της εξέλιξης ήρθε το 2014, όταν ο Γκασό έφτασε να χορηγεί την ομάδα που τον απέρριψε για χάρη του Σουμάχερ!

Η Hype ήταν εκ των βασικών χορηγών της Force India, η οποία είχε προέλθει έμμεσα από την μετεξέλιξη της Jordan, της ομάδας με την οποία ο Γκασό πίστεψε πως είχε ανακαλύψει το πεπρωμένο του. Ωστόσο, η ειρωνεία του Έμερσον όχι απλά χτύπησε αλλά… έσπασε την πόρτα του ρεαλίσμου. Παρόλα αυτά, ο Γκασό μπορεί να υπερηφανεύεται πως παρότι μετράει επτά λιγότερα πρωταθλήματα από τον πιτσιρικά που του… έκλεψε την θέση στην F1, έχει καταφέρει να ορθοπήδησει με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο.

0 Σχόλιο

Σχετικά Άρθρα

Γράψτε ένα σχόλιο

To InTheZone.gr χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορεί να σας παρέχει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης. Ελπίζουμε να είστε εντάξει με αυτό, εάν όχι μπορείτε να μην το αποδεχτείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

error

Αν σας αρέσουν οι ιστορίες μας, ακολουθήστε μας :)

YouTube
Instagram