Αρχική ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ Ράλι Ακρόπολις: Μια ιστορία γραμμένη σε «γαλανόλευκα» χώματα

Ράλι Ακρόπολις: Μια ιστορία γραμμένη σε «γαλανόλευκα» χώματα

από Θάνος Κονταξής

Μετά από οκτώ χρόνια απουσίας, το WRC επιστρέφει στην Ελλάδα και το inthezone.gr κάνει μια αναδρομή στις σπουδαιότερες στιγμές του Ράλι Ακρόπολις.

Ήταν 2 Ιουνίου 2013, όταν ο Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα με το Volkswagen Polo, κέρδιζε την 59η έκδοση του Ράλι Ακρόπολις. Κανείς όμως δεν γνώριζε την πικρή συνέχεια.

Έκτοτε, το «Ράλι των Θεών», είχε περιοριστεί στη διοργάνωση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος μέχρι που το 2018 ανακοινώθηκε πως η FIA αποφάσισε να το αφαιρέσει από το καλεντάρι της οριστικά κι έτσι επί δύο συναπτά έτη, έμεινε «ορφανό». Μάλιστα, από την πρώτη έκδοσή του, αυτή θα ήταν μόλις η τέταρτη φορά που δεν θα διεξαγόταν.

Ωστόσο, τα καλά νέα ήρθαν γρήγορα. Αυτό γιατί πριν από λίγες μέρες η Παγκόσμια Ομοσπονδία ανακοίνωσε πως ο εθνικός μας αγώνας επιστρέφει στο WRC. Φυσικά, το inthezone.gr δεν χάνει την ευκαιρία και θυμάται μερικές από τις σπουδαιότερες στιγμές ενός εκ των ιστορικότερων αγώνων του Παγκόσμιου Ράλι.

Η γέννηση…

Πρώτο Ράλι Ακρόπολις
Παραταγμένα τα αυτοκίνητα κάτω από την Ακρόπολη, λίγο πριν την έναρξη του πρώτου Ράλι Ακρόπολις.

Το 1951 μια ομάδα οδηγών αποφασίζει να διοργανώσει έναν αγώνα με βάση την Αθήνα. Έτσι κι έγινε. Η διαδρομή ξεκινούσε από την ελληνική πρωτεύουσα και περνούσε μέσα από μερικές από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας όπως η Τρίπολη, η Λάρισα, οι Σέρρες, η Καβάλα και η Θεσσαλονίκη. Νικητής τότε αναδείχθηκε ο Πέτρος Περατικός με Fiat, γράφοντας ιστορία χωρίς όμως να το γνωρίζει.

Η διοργάνωση ήταν τόσο επιτυχημένη που την ακριβώς επόμενη χρονιά την ανέλαβε η ΕΛΠΑ. Αργότερα με τη βοήθεια του παράγοντα του Παναθηναϊκού, Απόστολου Νικολαΐδη, ο αγώνας έγινε διεθνής το 1953.

Μέχρι το 1955, οι νικητές ήταν μόνο Έλληνες, έκτοτε όμως, τα ηνία ανέλαβαν οι ξένοι οδηγοί. Όσο περνούσαν τα χρόνια, το Ράλι Ακρόπολις γινόταν όλο και πιο δύσκολο, αυτή όμως η δυσκολία εξίταρε τους οδηγούς. Οι διαδρομές στα βουνά του Παρνασσού και της Γκιώνας, σε συνδυασμό με την πολλή ζέστη, δημιουργούσαν μία πρωτόγνωρη αίσθηση.

Το 1960 συμπεριλαμβάνεται στο καλεντάρι του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με τον Γερμανό Βάλτερ Σοκ να είναι ο πρώτος που το κερδίζει δύο φορές.

Το Ράλι Ακρόπολις στην… αφρόκρεμα

Ζαν-Λουκ Τεριέ
Ο Ζαν-Λουκ Τεριέ με το Alpine Renault A110, που είχε κερδίσει το πρώτο πρωτάθλημα κατασκευαστών (IMC).

Το 1973 μας συστήνεται το WRC. Μία διοργάνωση Ράλι που θα είχε ως βάση τους οδηγούς κι όχι τους κατασκευαστές όπως του προγενέστερου IMC. Φυσικά το Ράλι Ακρόπολις δεν θα μπορούσε να λείπει.

Μαζί με ακόμα 12 αγώνες, μεταξύ των οποίων το Ράλι του Μόντε Κάρλο, το Ράλι Σαφάρι και το Ράλι της Κορσικής, ο ελληνικός μηχανοκίνητος αθλητισμός έγραφε ιστορία.

Λόγω της μορφολογίας των ειδικών, ενός μείγματος με απότομες, γρήγορες στροφές, της πολλής ζέστης αλλά και της σκόνης, το Ράλι Ακρόπολις έγινε άμεσα ένα από τα πιο αγαπημένα των οδηγών. Τα αυτοκίνητα που λαμβάνουν μέρος πρέπει να είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να αντέξουν τις σκληρές διαδρομές και οι οδηγοί προετοιμασμένοι να… επιβιώσουν των σχεδόν 50 βαθμών Κελσίου που αναπτύσσονται μέσα στο αυτοκίνητο.

Οι κλασσικές ειδικές των 80’s-90’s και ο «Ταρζάν»

Ταρζάν
Η ειδική του Ταρζάν που βρίσκεται στη Φουρνά Ευρυτανίας.

Αυτές τις δύο δεκαετίες, το Ράλι Ακρόπολις βρισκόταν, όπως και το WRC, στο αποκορύφωμά του. Οι Σκανδιναβοί κυριαρχούσαν τότε στο σπορ. Οι Φινλανδοί Άρι Βάτανεν και Γιούχα Κανκούνεν κατέκτησαν «Ράλι των Θεών» από δύο φορές ενώ ο Ισπανός Κάρλος Σάινθ (πατέρας του νυν πιλότου της Ferrari) και ο Ιταλός Μίκι Μπιαζόν, είχαν βγει νικητές από τρεις φορές.

Τότε, το Ακρόπολις διαμόρφωσε και την ταυτότητά του. Κυρίως λόγω των σπουδαίων ειδικών που διεξάγονταν στα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας. Σχεδόν ουτοπικά.

Η Λαμία έχει τιμητική της, καθώς στην ευρύτερη περιοχή της, έχουν γίνει μερικές από τις πιο ιστορικές διαδρομές. Η Παύλιανη, οι Βωξίτες, οι Καρούτες και η Θήβα. Επίσης, η Κινέτα με τους Αγίους Θεοδώρους θεωρούνται από τις πιο απαιτητικές ενώ η Λιβαδειά, τα Μετέωρα, η Πάρνηθα και ο Υμηττός έχουν χαρίσει σπουδαίες συγκινήσεις.

Ξεχωριστή σημασία έχει η ειδική του «Ταρζάν». Το όνομα προέκυψε από τον Γιώργο Μπούργο, ο οποίος καταγόταν από τη Φουρνά της Ευρυτανίας, ζούσε στην Αθήνα και ήταν αστυφύλακας. Το Ακρόπολις περνούσε από την καλύβα του κι ενώ μέχρι το 1975 η διαδρομή ονομαζόταν «Φουρνά», ύστερα μετονομάστηκε σε «Ταρζάν» λόγω του ψευδώνυμου του Μπούργου.

Άρης Βωβός
Ο Άρης Βωβός με τον Κώστα Στεφανή έφτασαν μέχρι και την 8η θέση του Ράλι Ακρόπολις δύο φορές.

Στα μέσα της δεκαετίας του 90’ αλλά και στις αρχές της επόμενης, είχαμε και ένα εξαιρετικό ελληνικό δίδυμο. Ο λόγος φυσικά για τους Άρη Βωβό και Κώστα Στεφανή που με το Delta HF κέρδισαν το Ακρόπολις το 1995, όταν όμως ο αγώνας προσμετρούσε μόνο στο Πρωτάθλημα F2. Ωστόσο, υπήρχαν εμφανίσεις όπως του 1997 με το Impreza 555 αλλά και τα επόμενα χρόνια με Focus και Impreza WRC όπου σημείωσαν εξαιρετικές επιδόσεις.

Εποχή Κόλιν ΜακΡέι

Κόλιν ΜακΡέι
Ο Κόλιν ΜακΡέι άφησε εποχή με τις πέντε κατακτήσεις του!

Λίγο πριν την είσοδο στον 21ο αιώνα, ένας τρελο-Σκωτσέζος έκανε την εμφάνισή του στο «μαγικό» κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο Κόλιν ΜακΡέι, μπορεί να έφυγε νωρίς από κοντά μας, ωστόσο είχε φροντίσει για την υστεροφημία του.

Πρώτα με Subaru Impreza (το 555 και μετά το S4 WRC) και ύστερα με το Ford Focus RS κατάφερε να κατακτήσει πέντε φορές σε επτά χρόνια το Ράλι Ακρόπολις και να γίνει ο πολυνίκης της διοργάνωσης.

«Μου αρέσει το Ακρόπολις γιατί είναι ένα Ράλι που φτάνει τον οδηγό, την ομάδα και το αυτοκίνητο στα άκρα. Είναι πολύ δύσκολο και σκληρό και πρέπει να τα κάνεις όλα σωστά για να κερδίσεις».

Κόλιν ΜακΡέι

Η αρχή του τέλους…

Μαγκαλιάες
Ο Μπρούνο Μαγκαλιάες με Skoda Fabia R5 είναι ο τελευταίος νικητής του Ράλι Ακρόπολις.

Τα επόμενα χρόνια, το Ράλι Ακρόπολις έμελλε να χάσει την αίγλη του. Η οικονομική κρίση που άρχισε να μαστίζει τη χώρα, δημιούργησαν χρέη στην Παγκόσμια Ομοσπονδία ενώ η Διοργανώτρια Αρχή εμφάνιζε διάφορα προβλήματα. Κάπως έτσι, το 2013 η FIA αφαίρεσε από το καλεντάρι της τον ελληνικό αγώνα.

Μέχρι τότε, το Ράλι Ακρόπολις είχε φιλοξενήσει το WRC 38 φορές, όντας τρίτο μαζί με το Σουηδικό Ράλι. Πίσω μόνο από το Βρετανικό και το Φινλανδικό Ράλι (41 συμμετοχές αμφότερα).

Τα χρόνια που ακολούθησαν ήταν διαδικαστικά και ήταν θέμα χρόνου, το Ακρόπολις να πάψει να υφίσταται. Όπως κι έγινε. Το 2018, διοργανώθηκε για τελευταία φορά το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και για τις επόμενες δύο χρονιές, η Ελλάδα δεν φιλοξένησε κάποιο μεγάλο αγώνα.

Επιστροφή στις ρίζες…

Ράλι Ακρόπολις
Το Ράλι Ακρόπολις επιστρέφει!!!

Όλα αυτά μέχρι πριν από λίγες ημέρες που ανακοινώθηκε από την FIA και τον υφυπουργό αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη, πως το «Ράλι των Θεών» επιστρέφει στις επάλξεις.

Από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου του 2021, το Ράλι Ακρόπολις θα διεξαχθεί και πάλι για χάρη του WRC. Αντικαθιστώντας αυτό της Χιλής, του οποίου η διεξαγωγή κρίθηκε ακατάλληλη λόγω των πολλών κρουσμάτων κορονοϊού στη χώρα.

Το… νερό στο αυλάκι είχε μπει από πέρσι, όταν και είχε αποφασιστεί πως το Ακρόπολις θα επιστρέψει από το 2022 στο WRC ενώ για φέτος θα ήταν αναπληρωματικό. Ωστόσο, οι καταστάσεις το έφεραν έτσι ώστε να δούμε από φέτος τα μεγαλύτερα αστέρια του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα μας.

Το Ράλι Ακρόπολις δεν χρειάζεται συστάσεις. Πρόκειται για ένα θρυλικό γεγονός όπου ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και η τεχνολογία συναντούν την ιστορία, στη «γη των Θεών».

Ζαν Τοντ – Πρόεδρος FIA

Δεν έχει γίνει γνωστό ακόμα το που θα είναι η βάση του Ράλι, με τη Λαμία και το Λουτράκι να βρίσκονται στο επίκεντρο, το σίγουρο είναι όμως πως μετά από 8 χρόνια απουσίας, όλοι οι προβολείς θα στραφούν και πάλι στην Ελλάδα.

Γιατί το Ράλι Ακρόπολις δεν είναι οι οδηγοί που φτάνουν τα αυτοκίνητά τους στα όρια, αψηφώντας κάθε κίνδυνο. Είναι η αίσθηση του χώματος στο στόμα σου μετά από κάθε πέρασμα, είναι η ανυπομονησία των προηγούμενων ημερών, είναι η προετοιμασία με τους φίλους για το απαραίτητο κοντινό ταξίδι και είναι οι αναμνήσεις, τα γέλια και όλα τα αναφωνήματα ενθουσιασμού!

Πηγές: wikipedia.org, caranddriver.gr, wrc.com

Διαβάστε ακόμα:

Κόλιν ΜακΡέι: Οι θρύλοι, δεν πεθαίνουν ποτέ

Ίμολα: Η παράσταση ενός Γερμανού, ψυχρού, μα ημίθεου…

Κάρλος Σάινθ: Ο «Smooth Operator» που εδραιώνει το μέλλον του Λεκλέρκ στη Ferrari

Νεαρέ, ξέρεις τι σημαίνει Άιρτον Σένα;

1 Σχόλιο

Σχετικά Άρθρα

1 Σχόλιο

Φέλιξ Βερντέχο: Στο θολωμένο μυαλό ενός πυγμάχου - InTheZone.gr 13 Μαΐου 2021 - 10:01

[…] Ράλι Ακρόπολις: Μια ιστορία γραμμένη σε «γαλανόλευκα» … […]

Απάντηση

Γράψτε ένα σχόλιο

To InTheZone.gr χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορεί να σας παρέχει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης. Ελπίζουμε να είστε εντάξει με αυτό, εάν όχι μπορείτε να μην το αποδεχτείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα